کاهش ابتلا به سرطان با مصرف ویتامین D

مصرف ویتامین D باعث کاهش چشمگیر خطر ابتلای به انواعی از بیماری سرطان می شود.

            

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا با مراجعه به مطالعات انجام شده در خلال 63 سال اخیر نتیجه گرفته اند که استفاده از غذاهای دارای مقادیر زیاد ویتامین D همراه با مکمل های غذایی حاوی این ویتامین می تواند خطر ابتلای به سرطان پستان، سرطان تخمدان و سرطان روده بزرگ (کلون) را تا پنجاه درصد کاهش دهد.

در واکنش نسبت به انتشار این خبر، سازمان های خیری   ه مبارزه با سرطان ضمن استقبال از یافته های دانشمندان آمریکایی هشدار داده اند که مصرف بیش از اندازه این ویتامین در عین حال می تواند به کبد و کلیه آسیب برساند.

پوست انسان در برابر نور آفتاب نوع طبیعی ویتامین D - موسوم به ویتامین D3 - را تولید می کند اما این ویتامین به طور وفور در برخی انواع خوراکی ها، مانند ماهی های چرب، کره نباتی (مارگارین) و گوشت وجود دارد.

محققان آمریکایی در این تحقیقات به بررسی رابطه بین میزان ویتامین D موجود در خون و درصد ابتلای به سرطان پرداخته اند.

این تحقیقات نشان می دهد که درصد درمان سرطان پستان، روده بزرگ، پروستات و تخمدان در میان سیاهپوستان کمتر از سفید پوستان است و پژوهشگران گفته اند که علت این تفاوت می تواند کارآیی کمتر پوست تیره رنگ در ساختن طبیعی این ویتامین باشد.

مطالعاتی که در انجام این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته شامل تحقیقاتی است که بین سال های 1966 تا 2004 در کشورهای مختلف در زمینه موارد ابتلای به سرطان انجام شده است.

نتیجه به دست آمده نشان می دهد که دست کم در برخی از انواع سرطان نمی توان ارتباط بین سطح ویتامین D در خون و خطر ابتلای به این بیماری را نادیده گرفت.

مقدار مصرف

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا نتیجه گرفته اند که مصرف روزانه ویتامین D در حدود 1000 واحد بین المللی (IU) - حدود 25 میلی گرم - می تواند خطر ابتلای به سرطان روده را 50 درصد و خطر ابتلای به سرطان پستان و تخمدان را حدود 30 درصد کاهش دهد.


در گزارش این پژوهشگران در عین حال نسبت به استفاده بی رویه از این ویتامین هشدار داده شده است.

مصرف بیش از 2000 واحد بین المللی ویتامین D در روز می تواند به جذب بیش از اندازه کلسیم منجر شود که احتمال آسیب رساندن به کلبه و کبد را به همراه دارد.

انتشار نتایج تحقیقات دانشمندان آمریکایی با استقبال تعدادی از کارشناسان مواجه شده که با استناد به معتبر بودن این پژوهش، خواستار اقدام دولت ها در زمینه آگاه سازی مردم و هدایت آنان در این زمینه شده اند.

در صورتی که پوست بدن انسان به اندازه کافی در معرض تابش نور آفتاب قرار نگیرد، مقدار مفید ویتامین D را می توان از منابع غذایی همراه با مکمل های موجود تامین کرد.

نکته دیگری که در ارتباط با تحقیقات اخیر مورد توجه قرار گرفته است خطراتی است که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می تواند برای فرد در پی داشته باشد.

به این دلیل، توصیه شده است که برای دریافت مقدار لازم این ویتامین بهتر است از مواد غذایی مناسب استفاده شود.

نتیجه تحقیقات اخیر دانشمندان آمریکایی در نشریه American Journal of Public Health منتشر شده است.

                                                               

                                                                   گردآورنده : نعمانی                   

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد