میکروارگانیسم ها در خدمت تصفیه فاضلاب ها و محیط زیست

   "میکروارگانیسم ها در خدمت تصفیه فاضلاب ها و محیط زیست"

 یکی از عمده ترین فواید میکروارگانیسم ها انهدام مواد خطرناک و نامطلوب آب ها به ویژه آب هایی که مصرف خانگی دارند می باشد . در فاضلاب ها مواد زاید سطح زمین ، مدفوع انسان و سایر مواد زاید خانگی و صنعتی وجود دارند . مواد غیر محلول و جامد و ترکیبات آلی محلول این منابع موجب بوی نامطبوع فاضلاب می شود . خطر بالقوه ی فاضلاب در راه یافتن به آب های جاری اصولاً مربوط به پاتوژن هایی است که با مدفوع انسان به فاضلاب می رسند . توسعه ی تکنولوژی که مانع استفاده ی انسان از آشامیدن آب های پاتوژن دار است ، موجب رشد و پیشرفت اقتصاد و صنعت در جوامع پیشرفته شده است . در کشورهای در حال توسعه که آب های آشامیدنی و فاضلاب ها معمولاً خارج از کنترل اند ، مخاطرات عمده ای را در پی دارند . بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 1980 میلادی روزانه دست کم سی هزار نفر از مردم این ممالک بر اثر رعایت نکردن موارد بهداشتی در مصرف آبهای آشامیدنی تلف شده اند .

 * کاربرد میکروارگانیسم ها در صنعت تصفیه فاضلاب ها    

 الف) نقش قارچ ها در تصفیه ی فاضلاب توانایی قارچ ها در تجزیه ی ترکیبات آلی فاضلاب می تواند به اندازه ی توانایی باکتری ها باشد ، اما اگر به صورت جمعیت های غالب میکروبی فاضلاب در آیند نامطلوب است . دیواره ی خارجی قارچ ها بر خلاف دیواره ی باکتری ها سست است و به سادگی پاره و از هم گسیخته می شود . این نقص می تواند موجب انسداد صافی ها شود و شرایط بی هوازی را برقرار سازد . PH فاضلاب در کنترل مقدار و انواع قارچ های موجود اهمیت فراوان دارد . مثلاً غالبیت ژئوتریکوم کاندیدوم ممکن است معادل PH پنج یا کمتر باشد .

ب) نقش جلبک ها در فاضلاب هر چند جلبک ها را می توان به صورت پوششی در لایه های فوقانی صافی مشاهده کرد ، اما نقش آنها در فرآیند تصفیه اندک بوده و حتی ممکن است کارایی صافی را نیز کاهش دهند . در حوضچه های کوچک که مدت نگهداری فاضلاب در آنها حدوداً به یک هفته می رسد ، جلبک ها با فرآیند فتوسنتز ، اکسیژن کافی در اختیار باکتری ها قرار می دهند و در مقابل از باکتری ها دی اکسید کربن و ترکیبات آلی و غیر آلی را در یافت می کنند . در این جاPH نیز عامل مهمی است . برای مثال می توان به جلبک غالب سلناستروم در فاضلاب حاصل از کارخانه ی لبنیات سازی که با داشتن گونه های استرپتوکوکوس لاکتیس و لاکتو باسیلوس تا حدودی اسیدی است ( PH=5/8 ) اشاره کرد .

پ) تولید متان و تصفیه فاضلاب تولید متان در دمای بالا به وسیله ی کشت های مخلوط نامعین ، یکی از مشخصات هضم بی هوازی لجن باقی مانده درسیستم تصفیه فاضلاب شهری می باشد . ارزش متان به عنوان سوختی که می تواند در وسایل موجود استفاده شود و یا ذخیره شده و سپس منتقل شود ، باعث انجام تحقیقات قابل ملاحظه ای شده است .   

                                                                             

  برای مثال تولید متان از میگزوباکترآوتوتروفیکوس استفاده می کنند . 

 

                                                                               گرد آورنده : نعمانی

 

                                                                                               

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد