کیفیت آب


                                                       کیفیت آب

  آب بدلیل قدرت حلالیت بالا عناصر موجود در مسیر خود را حل می کند . و از سوی دیگر بشر آنرا مستقیم یا غیر مستقیم آلوده می کند ، لذا ، آب را هرگز به طور خالص در طبیعت نمی توان یافت.گاهی اوقات موادی که درآب حل می شوندبه آن خواص پزشکی می بخشند در صورتی که در مواردی انحلال مواد گوناگون آب را غیر قابل مصرف و یا حتی خطرناک و سمی می کنند . 
نوع و مقدار مواد محلول در منابع آب متغیر بوده ودر تعبیر کیفیت آب باید موارد مصرف مورد توجه قرار گیرد ،زیرا که در موارد گوناگون مواد محلول در آب و مقدار مجاز آنها متفاوت است و بستگی به نوع مصرف آب دارد .
 به عنوان مثال :
 **آب مورد مصرف در نوشابه های گاز دار باید :
 بی رنگ ، بی بو ، بی مزه و فاقدمواد آلی ، آهن و منگنز باشد . قلیائیت آن کمتر از100 و سختی آن کمتر از 200 میلی گرم بر لیتر بر حسب کربنات کلسیم باشد.
** آب مورد مصرف درآب جو باید :
بی رنگ ، بی بو ، بی مزه و فاقد مواد آلی ، آهن و منگنز باشد . قلیائیت آن کمتر از100 و سختی آن کمتر از 200 میلی گرم بر لیتر بر حسب کربنات کلسیم باشد. دارای pH ثابت 7 و مقدار کلرید سدیم کمتر از 250 میلی گرم بر لیتر برحسب یون کلر باشد . جالب توجه است که در این صنعت وجود سولفات کلسیم در آب ضروری بوده در صورت فقدان آن باید به آب اضافه شود .  
** آب مورد مصرف درصنعت نساجی باید :
دارای کدورت ، سختی ، و رنگ مساوی صفر و قلیائیت بسیار پایین باشد .
 ** آب مورد مصرف درصنعت کاغذ سازی باید : 
فاقد آهن و منگنز بوده ، باقی مانده تبخیر بسیار کم داشته باشد 

** آب مورد مصرف درتولید یخ باید :
بهداشتی و بی رنگ ، بی بو ، بی مزه و فاقد مواد آلی ، آهن کمتر از 2/0 میلیگرم در لیتر و بیکربنات کلسیم و منگنز باشد کمتر از 70 میلیگرم در لیتر و فاقد هر گونه رسوب باشد .
** آب مورد مصرف در صنایع غذایی باید : 
بهداشتی بوده مواد محلول آن بسیار کم باشد .  
** آب مورد مصرف در صنایع مختلف به عنوان خنک کننده باید : 
دارای درجه حرارت پایین فاقد رسوب ، آلگ ، لجن و مواد نامحلول بوده در صد مواد محلول آن کم باشد ، در ضمن این آب باید خنثی بوده خاصیت خورندگی نداشته باشد .  
** آب مورد مصرف در صنایع مختلف در دیگهای بخار باید : زلال ، سبک ، عاری از اکسیژن ، انیدرید کربنیک ، اسیدهای آزاد و ترکیبات آلی باشد . سختی کل برای دیگهای معمولی باید کمتر از 35 میلیگرم در لیتر و برای دیگهای تحت فشار صفر باشد 
  غلظت نمکهای محلول در کیفیت آب کشاورزی بینهایت مؤثر است . زیرا تحمل گیاهان نسبت به مقدار و نوع مواد معدنی مختلف متفاوت است به طوریکه : اگر املاح سدیم آب بیش از حد مجاز باشد باعث خرابی زمین و کم شدن قابلیت نفوذ آب می شود ، در صورتی که املاح کلسیم جنس خاک را بهتر می کنند . عدم وجود بور باعث عدم رشد گیاه و زیادی آن باعث مسمومیت آن می شود و .......

                                                                        گرد آورنده :  مهدی نژاد

آموزش زبان انگلیسی - فصل دوم

1-لطفآ هرروز اینجا درس بخوان.

2- لطفآ یک نامه بنویس.

3-اگه زحمتی نمیشه انگلیسی صحبت کن .

4-اگه برای شما امکان دارد به معلم گوش بدهید.

5-لطفآ اینجا مودب باش.

6-لطفآ خوشحال باش.

7-اینجا دیگه فوتبال بازی نکن.

8-دیگه دررو بازنکن.

9-دیگه رو تخته ننویس.

10-دیگه تنبل نیاش.

11-دیگه بداخلاق نباش.

12-دیگه شجاع نباش.

جواب:

 Please study here every day.
2-Please write a letter.
3-Would you please speak English.
4-Would you mind listening to the teacher.
5-Please be polite here.
6-Please be happy.
7-Don’t play football here again.
8-Don’t open the door again.
9-Don’t write on the black board again.
10-Don’t be lazy again.
11-Don’t be bad temper again.
12-Don’t be brave again

آموزش زبان انگلیسی .  

درس اول :  

۱- آنها کمک کردند به ما در ساعت ۲ دیروز                                   

۲-ما دیدیم شما را در پارک در ساعت ۲ هفته گذشته                                

۳-ما می خواستیم چند روز پیش مدرسه برویم 

۴-ما دوست داشتیم در کلاس در سال ۱۳۶۷ مودب باشیم. 

۵-ما دیروز خسته بودیم 

۶-پسره پارسال تنبل بود. 

 

جواب :     

They helped us in the class at 2 o’clock yesterday 

2-We saw you in the park at 5 o’clock last week.

3- We wanted to go to school the other day.

4-We liked to be polite in the class in 1367 year.                      

5- We were tired yesterday.

6- The boy was lazy last year.  

 

                                    گردآورنده : غلامی پور 

                       

                                                                   

 

کاهش ابتلا به سرطان با مصرف ویتامین D

مصرف ویتامین D باعث کاهش چشمگیر خطر ابتلای به انواعی از بیماری سرطان می شود.

            

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا با مراجعه به مطالعات انجام شده در خلال 63 سال اخیر نتیجه گرفته اند که استفاده از غذاهای دارای مقادیر زیاد ویتامین D همراه با مکمل های غذایی حاوی این ویتامین می تواند خطر ابتلای به سرطان پستان، سرطان تخمدان و سرطان روده بزرگ (کلون) را تا پنجاه درصد کاهش دهد.

در واکنش نسبت به انتشار این خبر، سازمان های خیری   ه مبارزه با سرطان ضمن استقبال از یافته های دانشمندان آمریکایی هشدار داده اند که مصرف بیش از اندازه این ویتامین در عین حال می تواند به کبد و کلیه آسیب برساند.

پوست انسان در برابر نور آفتاب نوع طبیعی ویتامین D - موسوم به ویتامین D3 - را تولید می کند اما این ویتامین به طور وفور در برخی انواع خوراکی ها، مانند ماهی های چرب، کره نباتی (مارگارین) و گوشت وجود دارد.

محققان آمریکایی در این تحقیقات به بررسی رابطه بین میزان ویتامین D موجود در خون و درصد ابتلای به سرطان پرداخته اند.

این تحقیقات نشان می دهد که درصد درمان سرطان پستان، روده بزرگ، پروستات و تخمدان در میان سیاهپوستان کمتر از سفید پوستان است و پژوهشگران گفته اند که علت این تفاوت می تواند کارآیی کمتر پوست تیره رنگ در ساختن طبیعی این ویتامین باشد.

مطالعاتی که در انجام این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته شامل تحقیقاتی است که بین سال های 1966 تا 2004 در کشورهای مختلف در زمینه موارد ابتلای به سرطان انجام شده است.

نتیجه به دست آمده نشان می دهد که دست کم در برخی از انواع سرطان نمی توان ارتباط بین سطح ویتامین D در خون و خطر ابتلای به این بیماری را نادیده گرفت.

مقدار مصرف

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا نتیجه گرفته اند که مصرف روزانه ویتامین D در حدود 1000 واحد بین المللی (IU) - حدود 25 میلی گرم - می تواند خطر ابتلای به سرطان روده را 50 درصد و خطر ابتلای به سرطان پستان و تخمدان را حدود 30 درصد کاهش دهد.


در گزارش این پژوهشگران در عین حال نسبت به استفاده بی رویه از این ویتامین هشدار داده شده است.

مصرف بیش از 2000 واحد بین المللی ویتامین D در روز می تواند به جذب بیش از اندازه کلسیم منجر شود که احتمال آسیب رساندن به کلبه و کبد را به همراه دارد.

انتشار نتایج تحقیقات دانشمندان آمریکایی با استقبال تعدادی از کارشناسان مواجه شده که با استناد به معتبر بودن این پژوهش، خواستار اقدام دولت ها در زمینه آگاه سازی مردم و هدایت آنان در این زمینه شده اند.

در صورتی که پوست بدن انسان به اندازه کافی در معرض تابش نور آفتاب قرار نگیرد، مقدار مفید ویتامین D را می توان از منابع غذایی همراه با مکمل های موجود تامین کرد.

نکته دیگری که در ارتباط با تحقیقات اخیر مورد توجه قرار گرفته است خطراتی است که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می تواند برای فرد در پی داشته باشد.

به این دلیل، توصیه شده است که برای دریافت مقدار لازم این ویتامین بهتر است از مواد غذایی مناسب استفاده شود.

نتیجه تحقیقات اخیر دانشمندان آمریکایی در نشریه American Journal of Public Health منتشر شده است.

                                                               

                                                                   گردآورنده : نعمانی                   

معرفی شرکت کاسپین تامین                                                         

 

شرکت داروسازی کاسپین تأمین که پیش از این با نام شرکت گسترش و سرمایه‌گذاری دارویی ایران (IPDIC) شناخته می‌شد، در سال 1362 به صورت شرکت سهامی خاص ثبت گردید.
این شرکت وابسته به گروه سرمایه گذاری دارویی تأمین (TPICO) - یکی از بزرگترین هولدینگ‌های دارویی ایران - می‌باشد. در ابتدا اهم فعالیت‌های این شرکت شامل سرمایه‌گذاری درشرکت‌های تولیدی و بازرگانی دارویی و غذایی و کلیه طرح‌ها و صنایع جانبی آنها ‌بوده‌ است.
در سال 1376 با تصمیم مدیریت سازمان مبنی بر احداث کارخانه تولیدی داروسازی، پروژه ساخت کارخانه داروسازی در زمینی به مساحت 150 هزار مترمربع و زیربنای کلی ساختمان 40 هزار مترمربع در استان گیلان، شهرک صنعتی رشت و با ماشین آلات مدرن و پیشرفته و تجهیزات آزمایشگاهی کامل و انجام تمامی پروسه ها بر اساس اصول GMP و قوانین WHO، راه اندازی گردید.
تولیدات این شرکت در ابتدا منحصر به انواع مختلف آمپول بوده و در طی سالیان گذشته شرکت همواره در جهت افزایش تعداد محصولات و تنوع آنها کوشیده است. در سال 1380 در کنار بخش آمپول که اصلی‌ترین شکل دارویی تولیدی در کاسپین تأمین می‌باشد، اشکال نیمه جامدات ( کرم ، پماد ، ژل و شیاف ) و محلول‌های خوراکی و شربت‌ها نیز راه اندازی شد و این شرکت از حالت تک محصولی ( از حیث دارو ) خارج گردید.
داروسازی کاسپین تأمین تعداد 67 قلم محصول دارویی را به بازارهای داخل و جهانی عرضه کرده است که از این تعداد، 15 قلم توسط این کارخانه بصورت انحصاری در ایران تولید می‌شود و تاکنون بخش اعظمی از نیاز دارویی آمپول‌ها را برای سیستم بهداشت و درمان کشور فراهم کرده است.
شرکت داروسازی کاسپین تأمین پیشرفت خویش را مدیون تجهیزات نوین بکار رفته در کارخانه و همچنین پرسنل شایسته آن است که نهایت تلاش خود را بکار گرفته اند تا با عرضه داروهای با کیفیت و با قیمت مناسب نیازهای دارویی مردم را برآورده سازند.

هداف کاسپین تأمین
شرکت داروسازی کاسپین تأمین اهداف بلند مدتی را در پیش رو دارد که یکی از آنها تبدیل شدن به بزرگترین و مهمترین شرکت داروسازی ایرانی است.
این شرکت در تلاش است تا با توسعه موفقیت آمیز بازار دارویی به بهبود کیفیت زندگی مردم و بیماران کمک کند و محصولاتی بدیع و اشکال دارویی جدیدی که سهولت بیشتری را جهت بیماران فراهم می‌آورد، به بازار عرضه نماید.

تحقیقات و توسعه در کاسپین تأمین
شرکت داروسازی کاسپین تأمین در تلاش است تا ضمن آنکه محصولات موجود در بازار را از جهت کیفیت بهبود می‌بخشد، داروهای جدید و مناسبی را نیز وارد بازار دارویی نماید. کاسپین تامین به عنوان شرکتی که پایه آن تحقیقات است، تولید محصولات جدید، تولید قراردادی جهت سایر شرکتها، تولید تحت‌لیسانس، خرید دانش فنی و قراردادهای انتقال تکنولوژی را در اهداف خویش گنجانده است.
باتوجه به پیشرفت سریع در سیستم دارو و درمان در سطح جهانی، شرکت داروسازی کاسپین تأمین در حال راه اندازی خطوط سرنگ‌های از پیش پرشده و ویال‌های مایع جهت دستیابی به یکی از اهداف خود که همانا تنوع بخشیدن به اشکال دارویی شرکت کاسپین است، می‌باشد.

کنترل‌ها در کاسپین تأمین
برای دستیابی به هدف والای بهبود کیفیت زندگی مردم، پرسنل واحدهای کنترل کیفیت و تضمین کیفیت نهایت تلاششان را بکار می برند تا از بی‌ضرری دارو اطمینان یافته و سلامتی مردم هرگز به خطر نیفتد. همچنین در آزمایشگاه‌های مجهز کنترل کیفیت کاسپین تأمین ، سیستم ارزیابی و کنترل دقیقی بکار گرفته شده تا کلیه مراحل تولید به نحو احسن انجام شود.
کارخانه داروسازی کاسپین تأمین موفق به کسب گواهی های ذیل گشته است:
1. ISO 9001
2. ISO 14001
3. OHSAS 18001

صادرات در کاسپین تأمین
در کاسپین تامین هدف از صادرات ، عرضه محصولات متنوع و با کیفیتی در سطح جهانی ، در خارج از مرزهای ایران است. فعالیت‌های صادراتی کاسپین تأمین بطور قابل توجهی از گذشته تاکنون افزایش یافته و در کشورهای متعددی بازار دارویی محصولات کاسپین تأمین ایجاد گشته و یا درحال ایجاد شدن است که از این کشورها می توان به افغانستان، عراق، سریلانکا، کوبا، اوکراین، ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان، روسیه، بلاروس، فیلیپین، کنیا، اوگاندا، اتیوپی، ویتنام و مصر اشاره کرد.